گفتگوی روزنامه دنیای اقتصاد و مردم سالاری با مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق سبز بینالود

در گفت‌و‌گوی «دنیای اقتصاد» با مدیرعامل «تولید نیروی برق سبز بینالود» بررسی شد

چشم‌انداز تولید برق از باد

در گفتگوی روزنامه دنیای اقتصاد با مدیر عامل نیروگاه بادی بینالود جناب آقای مهندس امیر طالبی طرقبه در تاریخ 20 شهریور 1401 به نیاز دنیا به انرژی های تجدیدپذیر و کمک شایان این صنعت به چرخه اقتصاد پرداخته شد. همچنین مشکلات و چالش های پیش رو در مسیر پیاده سازی این مهم مورد بررسی قرار گرفت.

در قسمتی از این گفتگو میخوانیم :

 مسائل زیست محیطی و پیامدهای جبران‌‌ناپذیر ناشی از سوخت‌‌‌‌های فسیلی از دیگر ضرورت‌‌های توجه به انرژی‌‌های پاک و تجدیدپذیر است. همچنین از نظر اقتصادی نیز با توجه به اینکه قیمت جهانی انرژی رو به افزایش است، ما نیز می‌توانیم با حفظ منابع انرژی و صادرات حامل‌‌هایی مانند گاز، درآمدهای ارزی را افزایش داده و بخشی از انرژی موردنیاز را از تجدید‌‌پذیرها تامین کنیم.  البته این به معنای تعطیلی و بی‌‌توجهی به نیروگاه‌‌های حرارتی نیست؛ رویکردهای جهانی اگر چه به سمت افزایش ظرفیت نیروگاه‌‌های تجدیدپذیر و استفاده از انرژی‌‌های نو است، اما نیروگاه‌‌های حرارتی هم به‌‌عنوان بار پایه در حال گسترش و توسعه هستند و از فناوری تجدیدپذیرها به‌‌عنوان تولید ذخیره استفاده می‌کنند، چرا که یکی از چالش‌های تجدیدپذیرها وابستگی آنها به شرایط آب و هوایی بوده و با توجه به دگرگونی‌‌های اکوسیستمی در تمام دنیا می‌تواند به قابلیت اطمینان و امنیت انرژی آسیب وارد کند، در حقیقت امنیت دائمی نیروگاه‌‌های حرارتی در بخش تجدیدپذیر وجود ندارد. با تمام این اوصاف مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که در سبد انرژی کشور سهم تجدیدپذیرها کمتر از یک‌درصد بوده در حالی که بر اساس برنامه‌ ششم توسعه باید سهم تجدیدپذیرها به ۵‌درصد برسد. بنابراین به جرات می‌توان گفت که در حال حاضر در بخش انرژی تجدیدپذیر از برنامه توسعه عقب هستیم.

نکته دیگر اینکه دالان بادی بینالود که از سبزوار شروع می‌شود و تا تربت‌‌حیدریه ادامه دارد، دارای یک کلاس بادی مناسب بوده که پتانسیل نصب‌هزار مگاوات توربین بادی برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور در آن وجود دارد. از طرفی نبود بادهای سرکش و یکنواخت جهت وزش و سرعت باد باعث افزایش تولید نیروگاه و کاهش استهلاک ناسل و گیربکس می‌شود. از طرف دیگر منطقه دارای گرد و غبار و توفان‌‌های کمی است که به سالم ماندن تجهیزات توربین نیز کمک می‌کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *