گفتگوی روزنامه دنیای اقتصاد با مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق سبز بینالود

در گفت‌و‌گوی «دنیای اقتصاد» با مدیرعامل «تولید نیروی برق سبز بینالود» بررسی شد.

 
 مدیرعامل نیروگاه بادی بینالود با اشاره به اهمیت خلاقیت و ریسک‌پذیری برای یافتن راه‌حل‌ها در صنعت برق می‌گوید: پس از واگذاری نیروگاه بادی بینالود به بخش خصوصی، در عمل از سال 1392 به بعد اقدام‌های فنی از برون‌‌سپاری خارج شد و توانمندی فنی کارکنان مورد توجه و استفاده قرار گرفت. به‌‌گونه‌‌ای که در حال حاضر با کسب تجربه و گذشت زمان تعمیرات به‌‌ صورت کامل داخلی شده است. این توان فنی سبب شده تا مجموع توقف‌‌ واحدها از نزدیک به 26 هزار ساعت در سال، در حالی که روز به روز عمر توربین‌‌ها افزایش می‌‌یابد، به کمتر از 4 هزار ساعت در سال 1400 برسد و ضریب دسترسی که در استانداردهای جهانی بین 97 تا 98 درصد تعیین شده، در نیروگاه بادی بینالود به بیش از 99 درصد برسد که می‌توان گفت برای نیروگاه‌های داخل کشور دست‌نیافتنی است.
 
وی می‌افزاید: گیربکس، یکی از بخش‌های اصلی و هزینه‌‌بر توربین به شمار می‌رود که در اثر فرسایش باید تعویض شود. در نیروگاه بینالود هم شاهد فرسودگی یکی از گیربکس‌ها بودیم اما ریسک‌پذیری و تلاش برای یافتن راه‌حل باعث شد تا در این بخش شاهد یک تحول بسیار بزرگ باشیم. در واقع روال معمول در کشور این است که برای تعویض یا تعمیر گیربکس به ناچار باید ناسل و پره‌ها با جرثقیل پایین آورده شود و پس از انجام عملیات فنی دوباره ناسل در جای خود نصب شود و برای این کار به دو جرثقیل 120 و 40 تن نیاز است که هزینه اجاره‌‌ بالایی دارد و از طرفی باید گیربکس گران‌‌قیمت توربین کنار گذاشته شود و گیربکس جدید جایگزین آن شود.
 
همچنین سومین موضوع هزینه بر زمان انجام کار است که به دلیل توقف فعالیت توربین، فروش انرژی انجام نمی‌شود.بر این اساس هزینه‌‌ این تعمیرات نزدیک به 5/ 4 میلیارد تومان بود و به دلیل فنی و تخصصی بودن کار باید توسط پیمانکاران خارج از نیروگاه انجام می‌شد اما با تحقیق و توسعه این کار با استفاده از توان فنی نیروهای داخلی نیروگاه در مدت زمان بسیار کم و با استفاده از قطعات گیربکس‌‌های از رده خارج موجود در انبار صورت گرفت و یک صرفه‌‌جویی چند میلیارد تومانی در حال حاضر و میلیاردها تومان در آینده تحقق یافت. این کار برای نخستین‌بار بدون اینکه تجربه‌‌ دیگری در این زمینه در کشور وجود داشته باشد، انجام شد و با توجه به راه‌‌اندازی نیروگاه‌های جدید بادی در کشور، ایجاد یک کارگروه تعمیرات که همه نیروگاه‌ها بتوانند تجربه‌‌ عملیاتی و اطلاعات فنی خودشان را به اشتراک بگذارند، ضروری به نظر می‌‌رسد. بر همین اساس مدیران و متولیان صنعت برق هم باید به همین شیوه، این ریسک‌پذیری را با برنامه‌ریزی در تعامل با بخش خصوصی و نیروی انسانی متخصص برای رفع مشکلات در دستور کار قرار دهند و از راهکارها برای بهبود شرایط بهره ببرند.
 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *